Субота, 05.07.2025, 11:55
Вітаю Вас Гість | RSS

Персональний сайт вчителя біології            Подзізея Б.А.

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Екологічний проект

Написання наукової роботи для олімпіади екологічних проектів - це процес довготривалий і кропіткий. Він вимагає грамотного, виваженого планування і ретельної підготовки. Тому необхідно спланувати роботу таким чином, щоб передбачити  усі можливі ризики та проблеми, лише в такому разі можна буде розраховувати на успіх.

Стратегія

Стратегічні чинники та передумови успіху, на мою думку, такі:

  1. Врахування інтересів та можливостей учасників проекту ( З ким ви будете виконувати роботу )
  2. Вибір  тематики дослідження. (Що ви будете досліджувати )
  3. Виконання справді наукової роботи - екологічного проекту ( Як ви будете виконувати проект)

Інтереси учасників проекту мають бути спільними тому мотивацію для роботи ви шановний колега передусім маєте знайти в собі, а потім вже в своєму вихованці. Результативна робота з обдарованими учнями один з ключів до статусу успішного вчителя, не секрет, що в цьому аспекті наш район м’яко кажучи не є в лідерах, а ваша керівництво постійно наголошує на важливості цього аспекту учительської роботи. Видатний американський математик та кібернетик Річард Уеслі Гемінг вважав, що для того щоб досягти успіху потрібно працювати над найважливішою проблемою в своїй сфері. Звичайно для нас головний приорітет це забезпечення якісної освіти, але робота зі здібними а обдарованими учнями в тому числі підготовка екологічних проектів є передумовою формування системних міцних знань умінь та навичок у ваших вихованців.

Крім того пам’ятаймо про важливість самоосвіти для особистого та професійного зростання, а працюючи над науковим дослідженням та готуючи обдаровану дитину до контрольних чи олімпіад ви будете просто приречені на професійний ріст.  

 

Вибір дитини та принципи роботи з нею.   

Фактор справді вирішальний, від нього ваш успіх  залежить як мінімум на 50%, з цією дитиною вам доведеться чимало працювати, і ділити на двох ваші успіхи і невдачі.

         До речі про невдачі, зі свого досвіду можу сказати, що абсолютна більшість моїх поразок зумовлена або ж вибором не «того» учня або ж ще частіше не правильним використанням його потенціалу, і педагогічними помилками в процесі роботи.

Шановні колеги, багато хто з вас працює у невеликих школах, де обмаль справді придатних для такого виду діяльності учнів, а це часто визначальний аспект

Головні, з мого досвіду, критерії для вибору учня-переможця:

1. Його інтелект.  Він має складати не менше 110-120 балів IQ, щодо визначення коефіцієнту інтелекту учнів зверніться за допомогою до  шкільного психолога.  Колеги дуже важливий аспект не старайтеся вхопити відмінника, ви знаєте особливості шкільних програм по практично усіх  предметах  (вони надмірно перевантажені), тому така старанна виконався дитина котра вчить все на високий рівень просто не матиме часу вчити ВАШ предмет поглиблено, враховуйте це. Тому так би мовити зацікавлений «хорошист» навіть кращий варіант, і того переконайте дитину, що якщо вона реально знатиме напр. біологію на 12 хімію на 11 а укр. Мову і літературу на 10. а решта навчальних предметів на 8-9 то її шанси на ЗНО значно вищі за шанси того хто знає все але на 10.

Хорошист може бути так би мовити двох видів, це або трохи лінькуватий розумник, або надзвичайно старанний учень, який проте трішки не дотягує до статусу відмінника, колеги з мого досвіду цілком робочими є ОБИДВА варіанти, просто в процесі роботи вам потрібно буде пам’ятати про характеристики свого вихованця.

Відмінник натомість цінний якщо це тільки ВАШ відмінник, котрий так би мовити «завербований» вами у 7- 8 класі коли тижневе навантаження на дитину ще не перевищує розумні межі. Але навіть в такому разі необхідною умовою успіху є усвідомлене учнем збереження приорітетності саме ВАШОГО предмету.

Саме з цієї причини відмінники - «загнані конячки» які беруть участь в 6 + - 2 районних предметних олімпіадах, та 3 і більше обласних це відверто поганий варіант, тому що в такому випадку зазвичай на області вони просто «беруть участь».

Тому ви маєте ВИМАГАТИ від ваших колег, щоб сили вашого учня не розпорошували на інших напрямках, і того проблеми та конфлікти цього учня із іншим вчителями спровоковані його відмовою брати участь в інших олімпіадах або відвертим «зливом» таких олімпіад (коли дитина просто «приходить на районну олімпіаду в суботу чи в неділю на вимогу учителя проте виконує завдання як-небудь) це проблеми не лише учня. ЦЕ І ВАШІ проблеми також, ви учасник цього конфлікту, учень жертвує чимось заради того що потрібне йому та вам також. Якщо ви «кинете» учня напризволяще в цій ситуації то наступного року ймовірно буде «злитою» олімпіада з вашого предмету.

Звичайно все хороше в міру, і надмірна ваша протекція може зашкодити дитині, тут необхідний баланс пам’ятайте про це.

2. Стійка зацікавленість учня в роботі та її результатах. Це, на мою думку, надзвичайно важливо Тому вам важливо знайти таку  дитину, найкраще у 5 - 7, найпізніше у 8 класах. Знайдіть заінтересовану вашим предметом дитину або зацікавте її спеціальними завданнями на кожен урок, додатковою літературою, дидактичні можливості вашого предмету. Допрофесійні схильності учня, ваші педагогічна майстерність  харизма і шарм а також цукерки і шоколад J вам у допомогу.

Справа в тому, що саме ваш предмет має стати для такого учня приорітетним, а ви - улюбленим учителем. У вашій школі, як і в кожній сільській, навряд чи є багато обдарованих дітей. Отож вам доведеться конкурувати з колегами за «розум і серце» цього учня. І цю конкуренцію ви мусите виграти. Цікавий нюанс чи варто «забирати» обдарованих та здібних  учнів в своїх колег. Тут єдиного рецепту немає, передусім варто відмітити, що я наприклад як учитель біології маю змогу «вибирати» дітей починаючи з 7 а за новою програмою з 6 класу, деякі інші вчителі предметними мають 1-2 роки фори, і часто буває так, що на перший погляд найкращі діти уже так би мовити «розібрані» моїми колегами.

 В такому випадку ви маєте передусім керуватися інтересами та можливостями дитини, а також показниками успішності роботи вашого колеги з обдарованими та здібними учнями. Справа в тому, що більш успішний колега НІКОЛИ вам не віддасть того з ким працює - це аксіома.

В той же час якщо ви відчуваєте що ВАШ предмет викликає більше зацікавлення в учня, і тим більш якщо ви більш успішний вчитель в роботі з обдарованими учнями, то відкиньте будь-які сумніви та докори сумління, ви не робите нічого поганого «переманюючи» обдарованого учня до себе.

В той же час не будьте жадібними, якщо у вас відверто «не пішло» з якоюсь дитиною, віддайте її колезі цілком ймовірно, що він доб’ється успіху там де ви провалились, бачите якщо ваш вихованець зайняв одне з останніх місць на олімпіаді, наприклад у 8 класі, в 9 він призером не стане, достойно визнайте свою поразку. Цілком можливо що ваш «збитий пілот» досягне визначних успіхів з іншого предмета. 

Найміцнішу зацікавленість роботою можна очікувати від старшокласника коли ваш предмет співпадає з його допрофесійними нахилами. Я біолог, тож мої найкращі учні мріють стати лікарями фармацевтами ветеринарами екологами біотехнологами агрономами вчителями біології  тощо: якщо не мріють ЗРОБІТЬ так, щоб почали мріяти. Розказуйте своїм учням про переваги професії, постійно наголошуйте на необхідність системної підготовки до ЗНО, учень має розуміти, що його праця при підготовки до олімпіади це пряма дорога на бюджетне навчання на наприклад медичному факультеті.

Також дуже бажано навести контакти з батьками учня, в ідеалі їх бачення майбутньої професії ЇХНЬОЇ дитини має співпадати як із інтересами учня так і з вашим предметом.

Проте майте на увазі, що в  перемозі має бути зацікавлена передусім дитина потім вже ви а потім батьки і школа.

Якщо тато вашого учня зацікавлений в роботі значно більше ніж сам, учень то замість роботи з обдарованою дитиною ви в кращому випадку отримаєте «зубрьожку з під палки» при якій ви з вчителя майстра і творця в очах цієї НЕЩАСНОЇ дитини перейдете в розряд ката-садиста, шановний колего воно вам потрібно ? 

В роботі з обдарованим учнем намагайтесь зробити так, щоб цій дитині було максимально комфортно з вами як на уроках так і  в позакласній роботі. Тому після олімпіади екскурсії Луцьком з походами в піцерію, льодовий каток, музей, кафетерій, чи «адреналін сіті», (потрібне підкреслити) це ОБОВЯЗКОВА складова роботи з такими дітьми.  Навіть для дорослого дуже важливо отримувати винагороду за свою працю, і це тим більше стосується дитини.

Трохи фізіології та біохімії

В мозку людини є так звані дофамінові рецептори задоволення, дофамін виділяється: коли людина отримує якісь приємні сюрпризи, вона грає, вболіває за когось, ризикує знаходячись в полоні азарту,  чи просто очікує чогось хорошого. Пригадайте як ми в дитинстві очікували нового року чи дня народження, з яким нетерпінням ми рахували дні до настання свята, і з яким захопленням реагували на подарунки, так ось не забувайте тішити своїх вихованців такими невеличкими презентами. Якщо залишаєте дитину після уроків пригостіть її чаєм з цукерками чи печивом, тим більше що вона зголодніла так само як і ви Привітайте дитину з днем народженням і пригостіть шоколадом. Рефлекси в людей виробляються не гірше  як в «собак Павлова» Якщо робота з вами буде підсвідомо асоціюватися з чимось приємним  то вона буде навдивовижу ефективною.

Але пам’ятайте якщо цей учень заявить вам, а для чого мені ваша біологія, то це пробачте ВСЕ. Ви колега ПОМИЛИЛИСЬ в своєму виборі В такому разі ви просто викреслюєте цю дитину з числа пайщиків концесіонерів  обдарованих учнів, і будь–які індивідуальні форми роботи просто заморожуєте. Ви не повинні нічого пояснювати (для чого йому ця біологія) тут або НІКОМУ пояснювати, або момент коли слід було пояснювати безнадійно втрачено, в будь якому випадку ця дитина для вас «отрезанный ломоть».

3. Честолюбство вашого учня. Ви маєте вимагати найкращих результатів в усіх конкурсах, турнірах, олімпіадах,  вимагати не лише від учня, але і від себе. Прищепіть учневі бажанні боротися за перемогу і боротися  до кінця. Хваліть дитину,  не скупіться на похвалу, коли вона цього заслуговує, але залишайтеся вимогливими і критичними. Пам’ятайте: ваш учень для вас найкращий, але вам з ним треба просто довести цей факт оточуючим. Багатьох колег особливо зі стажем дратують учні «розумники», особливо ті котрі мають таку рису характеру яку найпевніше можна охарактеризувати російським словом «высокомерие» Шановні колеги якщо ви з числа таких вчителів, то цей мій опус явно не для вас, пробачте що вкрав ваш час далі можете просто не читати. Справа в тому, що ВАША дитина передусім має вірити у власні сили вона має знати, що вона у вас найкраща ви при всій вимогливості і критичності маєте постійно підгодовувати  її честолюбство, лише учні котрі знають собі ціну можуть здобувати перемоги. На публічних захистах проектів чи наукових робіт, ваш учень буде конкурувати з золотими медалістами наприклад 21 Гімназії ім.  Кравчука чи Гімназії ім.. Цинкаловського або ж гімназії міста Горохова, і якщо він ЗНАТИМЕ, що ви вважаєте його слабкішим за конкурентів  ваша поразка неминуча. 

Більше того ви самі повинні ВІРИТИ в сили свого учня, загальновідомим є такий психологічний експеримент авторства Розенталя та Якобсона

Підготувавши вчителів до роботи з обдарованими дітьми, повідомівши що деякі з дітей продемонструють виняткові здібності, Розенталь і Якобсон стали чекати, що ж станеться далі. Періодично протягом року вони проводили спостереження за динамікою успішності учнів, а в кінці року перевірили усіх дітей за допомогою тесту IQ. Очікування стали реальністю. З’ясувалося, що реальний приріст показника IQ залежав від інформації, яку отримали вчителі: у тих дітей, про яких вчителям сказали, що вони  розумово більш здібні, приріст IQ був більший, ніж у тих дітей, які, на думку вчителя, були менш здібними.

Таким чином, упередженість учителя відносно дитини впливала на ту навчальну роботу з обдарованими дітьми, яку він з ціма учнями проводив. Згодом висновки Розенталя і Якобсона були підтверджені у ряді інших експериментальних досліджень.

Надії, які вчителі покладали на своїх учнів, навіть якщо вони не висловлені вголос, допомогли школярам повірити у себе і вчитися відповідним чином. Численні дослідження показали, що люди не усвідомлено прагнуть відповідати тому рівню розвитку, який від них очікується, причому як вищому, так і нижчому. Тобто якщо ви вважаєте, що вчите дурнів, то це ВАШ хрест і вам його нести, я навчаю найкращих дітей.  

Діти дуже тонко відчувають ваше ставлення до себе, і їх не можна обманути словами, тому прогрес дитини можливий якщо ви повірите в свого учня
Надважливий аспект ваша віра і ваша любов до свого учня не повинні бути сліпими, ви повинні вимагати напруженої інтенсивної роботи від як від дитини так і від себе. Ця дитина має бути опитана на КОЖНОМУ вашому уроці в її класі, вона має мати індивідуальні завдання підвищеної складності які ви РЕГУЛЯРНО перевірятимете, ці завдання можуть даватися до наступного уроку на тиждень  на канікули або ж на місяць. Визначайте конкретний ліміт часу, і намагайтеся його дотримуватися  самі, привчайте до цього учня. В цьому випадку вам не доведеться їхати на обласний конкурс чи олімпіаду з «сирою» науковою та неготовим учнем. Намагайтеся «обкатати» цю дитину  на різноманітних змаганнях і турнірах, особливо ефективні публічні виступи, позакласні інтелектуальні заходи, предметні олімпіади, та обласні турніри під егідою МАН (Юних:  біологів, географів, хіміків, журналістів тощо)

Шановні колеги не ждіть ідеального учня, таких немає навіть в Галини Василівни Ягенської, повірте у ваших вихованців є потенціал для успішної роботи.

Отже зваживши всі за і проти ви знайшли в собі мотивацію до написання екологічного проекту, та плануєте потрапити на з цією роботою на  обласний етап, і ви вже  обрали учня, далі стоїть питання, що ж таке цікаве дослідити. Необхідно здійснити Вибір  тематики дослідження.

Вибір напрямку та тематики роботи насправді не така проста задача, як видається, оригінальна якісно виконана робота має передусім відповідати певним  критеріям.

Найкраще проект потрібно починати  від гарної та оригінальної ідеї, ідея може бути ваша, але значно ліпший варіант коли гарна буде дитячою тоді ви матимете дуже зацікавленого роботою учня.

Одна з найкращих робіт розпочалася з телефонного дзвінка. Учениця повідомила про те, що собака подруги з’їв власного хвоста і запропонувала саме про це  писати наукову роботу. «А чому б і ні?» І ми вирішили провести дане дослідження.

Інший приклад. У моєму розпорядженні не було сильного старшокласника – «біолога», але була учениця,  яка мріяла пов’язати своє життя із туристсько-краєзнавчою та екскурсійною роботою. Тому проект навчальної екологічної стежки  був оптимальний для такого учня.

В будь якому випадку навіть якщо ідея наукової роботи вам надзвичайно подобається в, що не менш важливо вона подобається і вашій дитині, це ще далеко не факт що ви зможете представити достойну роботу. Так чи інакше ваша робота має відповідати критеріям, які можна умовно поділити на дві групи.  Розпочнемо з першої групи яка дозволяє оцінити так би мовити «вартість» вашої ідеї.

Дослідження є актуальним, ґрунтується на даних зібраних в місцевих умовах і має практичне значення

Цей критерій  включає в себе як важливість роботи, так і її новизну, та (дуже бажано) краєзнавче спрямування,  котре дуже цінується журі обласної олімпіади.  

Природнича наукова робота має мати важливий чи то господарський аспект, як то «Перспективи культури персика в присадибних господарствах с. Зимне»,  або «Фітоінвазія Heracleum на території с Шистів та околиць» чи то природоохоронний , як наш проект мікрозаказника  «Боброва заплава» «Екологічна стежка «Зимненська», Еколого-таксаційна характеристика дендрофлори заказника «Липовий гай».   Або ж стосуватися  галузі  охорони здоров’я, наприклад  «Аутоагресія собак на території  Володимир-Волинського району».

Практичне значення роботи надзвичайно важливе для МАН, проте на конкурсі екологічних проектів де є (має бути) розділ (підрозділ) пропозиції та впровадження, практичний аспект проекту стає просто критичним для успіху. 

Щодо краєзнавчого аспекту, то його значення важко переоцінити, адже це зумовлює  передусім  самостійний збір та опрацювання наукових даних.

Краєзнавчий аспект дозволяє максимально звузити тематику дослідження, але примножити  наукову цінність роботи.

Тому, шановні колеги,  раджу досліджувати місцеву природу, екологічні проблеми свого села, місцеві парки річки та озера, флору і фауну тощо.

Друга група критеріїв включає в себе «можливості щодо реалізації проекту»

ВИ разом зі своїм учнем зможете його адекватно здійснити, грамотно інтерпретувати  результати, та оформити коректні висновки, таким чином щоб робота мала наукову цінність.  

Наприклад,  у нас були виконувати проект на основі досліджень з фізіології, анатомії та медицини, але провести дослідження та збір наукових даних на основі школи для такої роботи практично неможливо. Тут потрібно залучати спеціалістів із медичних установ та дослідних лабораторій, яких немає на території міста та району. Методика таких наукових  досліджень вимагає застосування складної апаратури, яка є, як правило, лише в науково-дослідних установах.  Тому «дитячі» наукові роботи на зразок «Цитоархитектоніка кори мозочка щурів, під час холодового стресу» чи «Мутагенез гаплоїдних культур томатів внаслідок обробки ембріоїдів колхіцином», гадаю, залишаться прерогативою університетської професури.

Натомість нам варто обирати об’єкт і предмет дослідження відповідно до наших можливостей, але це не означає, що це має бути максимум  хороший реферат. Наукова робота потребує застосування наукових методик збору та опрацювання інформації і застосування математичного апарату. Тому вам потрібно обирати такі тем де можна зібрати багато фактичного матеріалу, опрацювати статистичні дані, зіставити та порівняти, провести вимірювання та дослідження.

Не можна писати наукову про домашнього хом’ячка чи папужку, має бути певна вибірка об’єктів. Але в той же час не варто брати дуже широкі теми дослідження. Наприклад, досліджуємо лише дендрофлору і лише заказника Липовий гай чи тільки Видовий склад та життєвий стан дерев

Ладомирського кладовища

Як правило, є стандартні методи і прийоми того чи іншого дослідження, тому перед вибором об’єкту і предмету роботи обов’язково поцікавтесь, які вони, чи можете ви застосувати дані методики. 

Виконання справді наукової роботи або ж екологічного проекту

Передусім шановні колеги, хочу вас попередити, що екологічний проект, ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ на протязі від 3 до 6 місяців а не 2 вечорів за комп’ютером, шановні колеги це аксіома, ну інакше принаймні в мене не виходить J

В цьому випадку слід дотримуватися кількох простих правил, по – перше розділіть роботу на частини, для цього хоча б на чернетці складіть приблизний план і графік його виконання ВИМАГАЙТЕ дотримання плану передусім від себе а вже потім від вашого учня.

По друге виконуйте вимоги, щодо написання та оформлення цього виду наукових робіт. Ці правила при бажання не важко знайти, мені тут нічого коментувати.

По третє МАКСИМАЛЬНО залучайте вашого учня, НЕ робіть нічого з того, що ваш вихованець може виконати принаймні не гірше від вас, закономірно, що відсоток цього має зростати при переході з 9 по 11 клас в міру набуття ним досвіду.

І по четверте знову ж таки виконуйте роботу відповідно до МЕТОДИК

Наприклад є дуже гарний російськомовний науковий сайт «Элементы» там дуже багато синопсисів ( адаптованих для масового читача викладів)  наукових статей найрізноманітнішої тематики з хімії фізики біології та екології. Так ось прочитайте принаймні з десяток, особливо зверніть увагу на методику досліджень.

Зверніть увагу на таке поняття як валідність методики, тут я наведу визначення. Валідність методу — це комплексна характеристика, яка визначається як параметрами засобу та процедури вимірювання, так і властивостями ознаки, яка досліджується. Отже, валідність методу — це відповідність того, що вимірюється даним методом, тому, що потрібно вимірювати. За цим критерієм встановлюється сфера дійсності, для якої метод дає статистично вірогідні результати.  Інакше кажучи це дієвість (адекватність ефективність тощо) вашої методики. 

Щодо синопсисів наукових статей, найдіть кілька досліджень, деякі з них на перший, а часто на другий і на третій погляд  виглядають безглуздими принаймні з практичної точки зору.

      Наприклад два дослідження «Якого кольору повинна бути Крем – сода» та «Чому самки шимпанзе кричать під час сексу», тематики викликають посмішку але МЕТОДИКИ повністю серйозні. В першому випадку ледь не вся кольорова палітра, тестування на дітях і дорослих чоловіках і жінках, білошкірих і чорношкірих, ситих і голодних, тих хто любить крем-соду і тих хто ні, сотні і сотні добровольців.

В другому, оцінюється ранг самки в ієрархії стада, і ранг самця з яким вона спарюється, інші шимпанзе присутні чи ні, хто присутні самки чи самці , який ранг глядачів, заважають вони парі чи ні.

І обидва дослідження мають таблиці графіки діаграми і висновки відповідно до МЕТИ роботи і РЕЗУЛЬТАТІВ експериментальних чи статистичних даних.  Наука має свої правила і якщо ви бажаєте досягти успіху то маєте їх дотримуватися

Такою в ідеалі має бути ваша стратегія написання наукової роботи чи екологічного проекту.

Ну і наостанок кілька тактичних порад, щодо ЕТАПІВ роботи.

Зібрання матеріалів вимагає чимало часу, але це ОСНОВА вашого проекту, в касті науковців за роботу висмоктану з пальця жорстока карають, це аксіома. Фальсифікування даних дослідження як правило означає хрест на науковій кар’єрі. В журі чи конкурсу МАН чи олімпіади екологічних проектів науковці, а ви виконуєте наукові роботи відповідно ВАС оцінюватимуть як науковців. Тому до зібрання  матеріалів слід віднестися максимально серйозно. Будьте готові що на це доведеться потратити багато часу та зусиль, і знов у ж таки працюйте у відповідності до методик. На етапі збору матеріалу також можна переконатися в працездатності вашого учня, для цього дайте завдання на літо наприклад у 8 чи 10  класі, можна кільком учням, і надалі працюйте із тими хто завдання ВИКОНАВ.

Враховуйте, що досліджувати флору дуже бажано під час цвітіння, вивчати зараженість дерев Омелою білою, краще коли на них немає листя. А досліджувати водотоки потрібно і під час весняної повені і осінньої межені

Не соромтеся проводити експедиції під час дитячих канікул, та своєї відпустки, також вимагайте, що більшу частину цього етапу роботи учень виконав самостійно, і максимально використовуйте фотографічний метод.

Написання роботи – проекту

1. Назва (тема) роботи  має відповідати двом критеріям,

  • по перше вона має розкривати суть роботи - те що ви зробили.
  • по друге не бажано щоб вона була надто довгою

Перше і друге часто взаємосуперечать проте цю суперечність можна обійти.

 Наприклад  сформувавши коротку назву із коментарем.

Біоіндикаційні дослідження повітря у Володимир-Волинському районі

( на основі морфологічних характеристик хвої Рісеа abies  та Picea pungens )

Або ж  шляхом максимально лаконічного формування.

Дендрофлора заказника «Липовий гай», екологічні, созологічні та таксаційні аспекти

Опущено екологічні – характеристики (які саме), созологічні – рекомендації  таксаційні – дослідження.

Вступ починайте із актуалізації тематики  (чому ви здійснюєте дане дослідження ? )

Приклади

Природозаповідний фонд Володимир-Волинського району нараховує 15 об’єктів місцевого значення, серед яких ландшафтні лісові та загальнозоологічні заказники, ботанічні, зоологічні та гідрологічні пам’ятки природи, пам’ятка садово-паркового мистецтва.

Одним із найбільш цікавих для дослідження об’єктів є лісовий заказник «Липовий гай», розташований на землях Зимненської сільської ради поряд із південно-східною околицею с. Фалемичі. Площа заказника усього 24.8 га.

Липовий гай вважається єдиним в регіоні лісовим масивом, що складається із майже чистих липових деревостанів.

На нашу думку, цей унікальний куточок живої природи потребує всебічного вивчення та охорони.

Або ж.

Біологічні інвазії становлять загальну загрозу якості життя на Землі через збіднення різноманітності живої речовини, спрощення генетичного фону та порушення функціональних зв’язків у біосфері. Сторони Конвенції ООН «Про біорізноманіття» оцінюють це явище як другу після руйнування біотопів екологічну загрозу біорізноманіттю.

Серед інвазивних видів рослин, котрі за останні десятиліття закріпилися в флорі України, на найпильнішу увагу науковців заслуговують гігантські борщівники Сосновского та Монтегацці.

Таким чином ви обґрунтовуєте потрібність проекту, і зацікавлюєте потенційного читача.

  1. Чітко формуйте мету – яка «випливає із теми» роботи

Метою проекту є дослідження якості атмосферного повітря в обраних пунктах методом біоіндикації на основі хвої Рісеа abies та Picea pungens.

  1. Пам’ятайте, що об’єкти роботи поняття ширше а предмети більш конкретизовані, перше це те із чим ви працюєте а друге, це те що ви з ним робите.

Тому об’єктом нашої роботи є рослини видів Heracléum sosnówskyi та Heracléum mantegazziánum, котрі зростають на території с. Шистів та околиць.

Предметом роботи є місцеві популяції та локалітети інвазійних видів борщівників

 

Об’єктом роботи є рослини видів Ялина європейська, Смерека (Рісеа abies) та Яли́на колю́ча, блакитна або колорадська (Picea pungens), що зростають у пунктах, де здійснювався моніторинг.

Предметом роботи є морфологічні показники хвої окремих рослин видів Ялина європейська, Смерека (Рісеа abies) та Яли́на колю́ча, блакитна або колорадська (Picea pungens) на досліджуванній території.

6. Завдання розкривають мету роботи а висновки – це РУЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ, найгрубіша помилка у висновках це вписувати те, що ВИ не досліджували.

 

Для досягнення мети нами було поставлено ряд завдань, а саме:

  • вивчити основні діагностичні ознаки реакції хвої на загазованість та задимленість атмосфери ( хлорози, некрози та усихання);
  • на основі відібраних проб дослідити стан хвої рослин Рісеа abies в межах с. Руснів, с. Зимне та центральної частини м. Володимира – Волинського
  •  порівняти дані досліджень по обох індикаторних рослинах;
  • на основі кореляції діагностичних ознак ураження хвої дослідити можливість використання рослин інтродукованого виду Рісеа pungens в якості біоіндикатора в міських та сільських екосистемах;
  • зробити висновки про якість повітря в обраних для дослідження населених пунктах.

Висновки

В межах села Руснів здоровою є 84% хвої Рісеа abies та 87 % хвої Picea pungens, в 15,5% хвої Рісеа abies та 9,5% Picea pungens відмічені хлорози та некрози. І лише 3,5% 3-річної хвої Рісеа abies та 4 % Picea pungens мають усихання.

2. Лише трохи гірші показники в межах с. Зимне: там здоровою є 70% хвої Рісеа abies та 78 % хвої Picea pungens, в 28% хвої Рісеа abies, та 21,5% Picea pungens відмічені хлорози та некрози. Також 2% 3-річної хвої Рісеа abies та 0,5% Picea pungens мають усихання кінчиків.

3. Стан хвої в межах центральної частини м. Володимира - Волинського значно гірший. Так здоровою є лише 51,5% хвої Рісеа abies та 72 % хвої Picea pungens, в 45% хвої Рісеа abies, та 26% Picea pungens відмічені хлорози та некрози. Натомість 4,5 % Рісеа abies та 2 % Picea pungens мають ознаки усихання.

4. На основі аналізу та інтепретації результатів дослідження:

Стан атмосферного повітря в межах с. Руснів можна охарактеризувати як повітря ІІ класу (чисте).

Повітря в межах с. Зимне характеризується ІІІ класом чистоти. (відносно чисте)

У межах центральної частини м. Володимира – Волинського повітря належить до IV класу (помітно забруднене).

5 Ялина колюча є дещо толерантніша до полютантів, ніж Ялина європейська, і її як біоіндикатор краще використовувати в більш забруднених екосистемах.

6. Використання Picea pungens в якості біоіндикатора потребує розробки окремої індикаторної шкали, застосування Ялини колючої в якості індикатора замість Ялини європейської (на основі методик, розроблених для Рісеа abies) зробить індикацію неточною. При значній забрудненості два види індикаторів показують значну розбіжність результатів.

6. Судячи з характеру пошкоджень хвої основними забруднювачами атмосфери, на досліджуваній території є сірчистий газ та продукти згорання бензину.

7. У зв’язку зі значним забрудненням повітря в межах центру

м. Володимира-Волинського рекомендуємо місцевій владі розробити заходи щодо обмеження транспортного потоку.

Оформлення роботи

Дуже важливий аспект, шановні колеги дирекція та колектив школи теж мають бути зацікавлені у вашому успіху.

Адже як мінімум вам знадобиться якісна допомога вчителя філолога, як коректора вашої та дитячої роботи, та вчителя інформатики (чи просто колеги спеціаліста по роботі із графічними програмами) який допоможе вам оформити графіки діаграми та сам презентаційний постер.

 

Тому я безмежно вдячний всьому колективу своєї школи та персонально

  1. Дружук Світлані Володимирівні – вчителю філології та заступнику директора із наукової роботи,  яка постійно корегує і коректує мої та дитячі роботи. Повірте із моїм «знанням» орфографії та синтаксису це важка робота.  
  2. Степанюк Юлії Юріївні – директору школи і вчителю інформатики вона вчила мене робити діаграми ( і робила те, що в мене НЕ виходило) і оформляла постери.
  3. Гудиму Олександру Богдановичу – вчителю художньо естетичного циклу, художнє оформлення постерів це передусім його заслуга.

Без допомоги цих людей  успіхи моїх вихованців на обласному і всеукраїнському рівні були б не можливі.

 

Колеги я побажаю вам успіху, але хочу сказати, повірте у вас є що досліджувати, при бажанні ви можете навчитися як це роботи.  Але якщо ви вважаєте , що у вас немає з ким це робити то тут можливі наступні варіанти.

Перший ви просте не маєте бажання в силу різних причин в тому числі матеріальних.

Другий варіант ви помилися при виборі професії

Ну  і третій варіант якщо у вашій школі десь 150 учнів, але немає з ким працювати то школу вашу слід дуже серйозно реорганізувати, а місце де вона знаходилася переорати і посипати сіллю

         Вирішити, що ви і ваші учні слабкі це найпростіший варіант шановні колеги Колись на одній із педрад в цій школі я заявив, що мої результати на обласних олімпіадах незадовільні через відсутність справді обдарованих учнів, пройшло ще кілька років і я зрозумів, що на той момент в обдарованих і здібних учнів моєї школи просто не було вчителя.

Тому працюйте і  вірте в свій успіх та успіх своїх вихованців.  

Категорія: Мої статті | Додав: Borka (29.01.2016)
Переглядів: 243 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2025
uCoz